dinsdag 29 mei 2012

Wilde orchideeën

De gevlekte orchis (Dactylorhiza maculata subsp. maculata ) is een vaste plant die behoort tot de orchideeënfamilie (Orchidaceae). De plant staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als vrij zeldzaam en sterk afgenomen. De plant is wettelijk beschermd. De gevlekte orchis komt van nature voor in Eurazië.


Gisteren een heerlijk eind gefietst en de camera gaat dan natuurlijk mee.
Zijn we meteen even wezen kijken of de wilde orchideeën al in bloei stonden.
 Zoals je ziet deden ze dat ;-))






11 opmerkingen:

  1. wat mooi ja dit is toch wel èèn van mijn favorieten ,verleden week ging ik ook naar ze opzoek maar het hele veldje was leeggerooft en ver..... heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tinie wat een beauty. Ik heb deze nog nooit gezien. En wat zijn je foto's weer super scherp. Heel mooi vastgelegd.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's Tinie, je hebt ze er goed scherp op gezet.
    Ik heb meteen ook een vraag aan jou, jij hebt de grote van de letters zelf aangepast.
    Ik wil ook wat grotere letters maar kan nergens vinden hoe ik dat moet doen.
    Misschien wil jij mij eens uitleggen hoe je dit hebt gedaan.
    Op mijn gewone website staat een contact formulier als je die invult krijg ik een mailtje.
    Alvast bedankt, hier mijn gewone website. http://www.digi-irma.nl
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig, Tinie. Ik ben een echt bloemenmens, dus ik geniet hier erg van. Hele mooie foto's. Deze gevlekte orchidee heb ik hier nog niet gezien. Wel die paars/roze. Ik ga toch nog eens zoeken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Apart om te zien dat de gevlekte rietorchis dus ook in andere tinten en kleuren voorkomt dan het paarsachtige zoals ik ze hier veel vinden kan. Een prachtserie Tinie...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder mooie opnames Tinie, de kleuren zijn echt heel mooi.

    groetjes, Joop

    en bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn het toch mooie bloemen, en in het wild is natuurlijk vele malen mooier als in een orchideeën tuin.
    Prachtige kleurige foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Tinie....

    Wat een mooie opnames heb je van deze
    wilde orchidee gemaakt...
    de foto's zijn super scherp en de kleuren
    zijn prachtig...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Tinie,

    je hebt werkelijk een paar prachtig platen gemaakt van deze orchidee. Als je nog eens wilde orchideeën wilt fotograferen moet je een keer naar het Zwanenwater gaan. Deze staat bekend om zijn enorme hoeveelheid verschillende wilde orchideeën. Prachtige serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou niet weten waar ik het zwanenwater zoeken moet Helma, ik heb zo'n idéé dat het ver van hier is ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Tinie,
    Fraaie beelden, prima compo en kleuren.
    Compliment!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen